سی و سه پل

سی و سه پل

سی و سه پل اصفهان، یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر اصفهان است که به دلیل زیبایی و معماری منحصر به فردش، هر ساله مورد بازدید بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این پل در وسط شهر اصفهان روی رودخانه زاینده‌رود واقع شده و با عرض 295 متر، از بزرگترین پل‌های دنیاست.

سی وسه پل یکی از نماد های شهر اصفهان است که در گذشته با جریان داشتن زاینده رود حال و هوا و نشاط دیگری داشت اما این پل در زمان خشکانده شدن زاینده رود باز هم پای برجاست و چشم به راه جوش و خروش جریان زاینده رود می باشد.

در قدیم این پل را پل شاه عباسی، پل الله وردی خان ، پل چهل چشمه ، پل سی و سه چشمه و پل جلفا مینامیدند.

سی و سه پل 33 دهانه دارد که طولی حدود 295 متر و 14 متر عرض دارد که طولانی ترین پلی است که بر روی زنده رود قرار دارد که در دی ماه سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

پیترو دلاواله در وصف سی و سه پل گفته که بر روی زاینده رود پلی بنا شده که عرض آن از تمام پل های رمی بیشتر و طول آن هم چهار برابر بیشتر از آن پل هاست. معماری سی و سه پل عجیب بوده و دو طرف آن طاق نماهایی وجود دارد که زیر و بالای پل محلی برای عبور افراد است. راهروهای پل تقریبا هم سطح هستند و زمزمه ی آب در پایین پل بخصوص در تابستان که فصل گرم سال بوده بسیار دلنشین است.

سی و سه پل هم در زمان صفویان ساخته شده است. در گذشته این پل میزبان جشن و سرور های فراوانی بوده است. این پل در شب نورپردازی چشم گیری دارد.

ساخت سی و سه پل اصفهان به دورهی صفویه، به خصوص حکومت شاه عباس اول بر مردم اصفهان وابسته است. در ابتدا، این پل‌ها برای تسهیل رفت و آمد مردم بر روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شدند و همچنین به منظور ارتقای زیبایی شهر، معرفی آن به دنیای بیرون و نشان دادن قدرت و توانایی حکومت صفوی در برابر دشمنان بوده است.

سی و سه پل اصفهان، به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهم شهر اصفهان، در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو ثبت شده است. این پل با بیش از 400 سال قدمت، نمادی از توانایی ساخت و ساز معماران و معدن چیان ایرانی می باشد.

در حال حاضر، سی و سه پل اصفهان همچنان به عنوان یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی شهر محسوب می‌شوند و هر ساله بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان را به سوی خود جذب می‌کنند.

تاریخچه سی و سه پل

سی و سه پل در اصفهان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد که به نام پل الله وردی خان مشهور بود چرا که به هزینه و رسیدگی سردار الله وردی خان صفوی روی زاینده رود بنا شد. ساخت این بنا از سال 1008 هجری قمری آغاز گشت و تا سال 1011 اتمام یافت. معماری سی و سه پل به دست حسین بنا که اهل اصفهان بود صورت گرفت. معماری های مسجد شیخ لطف الله را پسر حسین بنا اصفهانی انجام داده است.

شیخ علی نقی کمره ای، شاعر عهد صفوی در یکی از اشعار خود سال ساخت سی و سه پل را 1005 هجری ایراد داشته است.

سی و سه پل در امتداد چهار باغ عباسی ساخته شده که برپایی این بنا به جهت اتصال چهارباغ عباسی به چهارباغ بالا، باغ هزار جریب، عباس آباد و محله جلفا بوده است.

در هنگام ساخت سی و سه پل 40 دهانه داشت که در گذشت زمان و با کاشت درختان، آب انحراف پیدا کرد و برخی دهانه ها متروکه گشت. در سال 1330 شهردار اصفهان، مصطفی خان مستوفی زمین های اطراف پل را آزاد نمود و و بعد از باز کردن مجرای آبی، دیوار سنگی در سمت شمالی پل ساخت.

برگزاری مراسم تاریخی در سی و سه پل

در طول تاریخ سی و سه پل اصفهان محلی برای برگزاری جشن ها و مراسم زیبا بوده است، محلی برای شاعران و بزرگان و رجال و مردم عادی . سی و سه پل شاهد جشن آب پاشان یا آب ریزان ( 13تیرماه آب و گلاب روی سر هم میپاشند )، مراسم خاج شویان( مراسمی از ارامنه در دی ماه به عنوان یاد بود غسل تعمید حضرت مسیح است )، جشن نوروز ( هفت روز جشن و پای کوبی همراه با چراغانی و گل ریزان و آتش بازی ) بوده است.

معماری سی و سه پل

برای ساخت سی و سه پل از آجر و سنگ و ساروج و گچ استفاده شده است. به کار رفتن ملات ساروج سبب شده تا رطوبت، استحکام و دوام این بنا را افزایش دهد از این روست که با گذشت زمان زیادی از ساخت این پل، هنوز آسیبی ندیده و پای برجاست. گفته شده است که در ملات سی و سه پل از سفیده تخم مرغ استفاده شده است که استحکام پل را با وجود رطوبت تضمین می دارد. طبق گفته ی کارشناسان پایه های پل طوری طراحی شده اند که همواره در آب باشند و اکنون که زاینده رود خشک شده است این پل در معرض آسیب و تخریب خواهد بود.

سی و سه پل 300متر طول و 14 متر عرض دارد و امروز این پل دارای 33 دهانه و ستون اصلی است. طول سی و سه پل حدود 2.2 برابر و عرض سی و سه پل 3.5 برابر بیشتر از طول و عرض پل خواجو است.

طاق نماهای سرپوشیده ای در دو طرف پل وجود دارد که از یک طرف به رودخانه و از طرف دیگر هم به بخش میانی پل مشرف می باشند. این طاق نماها یک معبر باریک مسقفی در دو سوی پل ایجاد کرده اند. پیاده روی پل 99 طاقچه دارد که در آن تابلوهای نقاشی وجود داشته است که امروزه شما اثری از این نقاشی ها نمی بینید.

چرا نام سی و سه پل

عدد 33 مربوط به الهه آب ، آناهیتا می باشد که این پل در حقیقت نمادی از الهه آب بوده است. برخی هم عنوان می دارند که 33 ابجد اسم سردار الله وردی خان است که این نمی تواند درست باشد چرا که در ابتدا این پل 40 دهانه داشته است که به مرور زمان و انحراف مسیر آب، چند دهانه از این پل متروک شده است.

بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل اصفهان

باید گفت که دیگر مثل قدیم نیست که شما هر زمان که پا به اصفهان گذاشتید شهر را به زیبایی منحصر به فرد و جوش و خروش قبل ببینید چرا که زاینده رود در اصفهان چون قبل همواره جریان ندارد؛ پس بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل زمانی است که زاینده رود جریان داشته باشد چرا که با جریان آب زیبایی و نام این پل معنا می یابد. هنگام جریان زاینده رود، سی و سه پل هم در شب و هم در روز بسیار زیباست چرا که در شب نورپردازی های زیبای پل شما را محو خود می کند.

بازدید از سی و سه پل هزینه ای ندارد و شما می توانید به راحتی از این پل بازدید بفرمایید.

مسیر رسیدن به سی و سه پل اصفهان

در ابتدای جنوبی چهارباغ بالا و ابتدای شمالی چهارباغ عباسی، سی و سه پل قرار دارد. ایستگاه مترو در چند قدمی این پل قرار دارد و این مسیر اتوبوس خور نیز می باشد . برای استفاده از خودروی شخصی هم باید گفت در اطراف این پل هم پارکینگ فراوان وجود دارد و کنار خیابان می توانید پارک نمایید.

در نزدیکی سی و سه پل تا دلتان بخواهد مهمان پذیر و هتل برای سکنا گزیدن وجود دارد پس نگرانی برای پیدا کردن اتاق و شب ماندن نداشته باشید.

4.6/5 - (9 امتیاز)

نوشته‌های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
9 ماه قبل

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی‌خان، پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که زیرنظر الله‌وردی‌خان اوندیلادزه و با معماری استاد حسین بنا اصفهانی بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و جای برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده‌است. اندیشهٔ بنای سی‌وسه‌پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله‌وردی‌خان اوندیلادزه گرجی، سردار مشهور او مأمور اتمام ساختمان پل گردید. در سفرنامه‌های سیاحان اروپایی آن دوران، به برگزاری این جشن اشاره‌هایی شده‌است. در این جشن که در ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می‌شد مردم با پاشیدن آب و گلاب روی یک‌دیگر در این مراسم شرکت می‌کرده‌اند.ارامنهٔ جلفای اصفهان هم مراسم خاج شویان خود را در محدوده همین پل برگزار می‌کرده‌اند. این پل یکی از شاه‌کارهای معماری و پل‌سازی ایران محسوب می‌شود و از زیبایی و عظمت منحصر به فردی برخودار است.پرسی سایکس، سی‌وسه‌پل را یکی از پل‌های درجه اوّل جهان خواند،شاردن آن را شاه‌کار معماری و شگفت‌آفرین و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران خواند. و به قول لرد کرزن «انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه‌ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد». دن گارسیا در این باره می‌نویسد: «این پل نیز از بناهای الله‌وردی‌خان گرجی است و با این‌که دشمنان و حاسدانش می‌گویند این بنا با پول ساخته شده‌است، نمی‌توانند انکار کنند که بانی شخص اوست. اما باور عموم مردم این است که الله‌وردی‌خان پل را به خرج خود ساخته‌است».

یکی از شعرای دورهٔ صفویه به نام علی نقی کمره‌ای تاریخ بنای پل را در شعری به گونهٔ ماده تاریخ، سال ۱۰۰۵ هجری به حساب آورده‌است و این سال، درست هم‌زمان با روزهایی است که خیابان بی‌همتای چهارباغ هم ساخته شده‌است. سی‌وسه‌پل، چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می‌کند.

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بر اساس نظر کارشناسان زمین‌شناسی و میراث‌فرهنگی مصالح، پایه و فونداسیون این پل به گونه‌ای طراحی شده که استحکام آن تنها در رطوبت است و خشکی ادامه‌دار رودخانه در درازمدّت امکان خطر برای سی‌وسه‌پل را بسیار فراوان می‌نمایید.

مهدی
مهدی
9 ماه قبل

سی و سه پل یکی از شاهکارهای معماری و از معروف ترین اماکن تاریخی استان اصفهان به شمار می رود و همیشه باعث جلب نظر بسیاری از مردم در تمام دنیا شده است در سفر اخیری که به اصفهان داشتیم متاسفانه دیدن سی و سه پل بدون حتی قطره ای آب دل آدم رو به درد می آورد اصلا باور کردنی نیست که این زیبای بی نظیر اینگونه به یک باتلاق تبدیل شده است اگر به دو طرف پل نگاه کنید طاق های سرپوشیده را خواهید دید که یک طرف آن به رودخانه و طرف دیگر آن به بخش میانی این پل اشراف دارد و قابل مشاهده است. قدم زدن بر روی آن خالی از لطف نیست . بخش پیاده رو این پل زیبا 99 طاقچه دارد. عبور و مرور وسایل نقلیه بر روی این پل ممنوع است. برای اینکه این بنای تاریخی رو خوب ببینید و جای جای ان را مشاهده کنید بهتر است روز به آنجا بروید قابل به ذکر است که ساعات شب نیز به علت نورپردازی زیبایی که دارد تمام بخش های آن، درخشان بوده و زیبایی باشکوه و بی نظیری را در اختیار بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می دهد. دیدن این اثر تاریخی زیبا در اصفهان را از دست ندهید.

مهران
مهران
9 ماه قبل

اول اینکه جای خوب و آرومی هستش مخصوصا شب ها که چراغاش روشن میشه زیباترم هست. دوم اینکه واسه فصل بهار که آب زاینده رود جاریه زیباست وگرنه تو تابستون که آب رو قطع میکنن دیگه چندان خوشایند نیست

گردشگر همه ی ایران
گردشگر همه ی ایران
9 ماه قبل

سی و سه پل، در واقع نمادی برای معرفی شهر اصفهان به شمار می رود که بسیاری از ما و یا حتی گردشگران خارجی، اصفهان را بر اساس محل قرار گیری این پل بی نظیر می شناسیم و یا حتی به این عنوان معرفی می کنیم. بنابراین می توان نام این پل را در صدر تمامی جاذبه های اصفهان قرار داد که پیشنهاد می شود در سفر به این شهر از آن غافل شوید. سی سه پل در بازه زمان های مختلف، نام های متفاوتی داشت و در نهایت، این نام به عنوان اسم اصلی آن به جهانیان معرفی شد. از جمله دیگر نام های سی و سه پل که در گذشته و در طول تاریخ گفته می شده است، می توان به پل شاه عباسی، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی و سه چشمه اشاره نمود.
سی و سه پل اصفهان دارای؛ 33 دهانه می باشد که به همین دلیل به این نام نیز معروف شده است. طول این پل 295 متر و عرض آن 14 متر می باشد. البته اکنون آب داخل دریاچه خشک شده و دیگر به اندازه قدیم زیبایی ندارد، اما در گذشته، انعکاس تصویر این پل های سی و سه پل بر روی آب بسیار زیبا بوده اند که زیبایی آن را غیر قابل وصف می کردند. سی و سه پل با توجه به طولی که دارد، به عنوان طولانی ترین پل روی زاینده رود معرفی می شود که در تاریخ 15 دی سال 1310 به ثبت میراث ملی ایران رسیده است. قدم زدن بر روی این پل طولانی، قطعا می تواند یکی از لذت بخش ترین کارهایی باشد که شما در سفر به این شهر انجام خواهید داد. بی شک آرامش وصف نشدنی، غیر قابل تکرار است.
با توجه به قرار گیری سی و سه پل در دل آب های رود زاینده رود، می توان گفت معماری این پل چندان ساده نبوده و دارای پیچیدگی های خاص به خود است که باعث شده پس از این همه سال، بنای پل با قرار گیری در آب، دچار آسیب و مشکلی نشود. به همین دلیل هم است که بسیاری از محققان و افراد سر شناس خارجی، فکوس خاصی روی معماری این بنا دارند.

منصور
منصور
9 ماه قبل

اصفهان را با آثار تاریخی ارزشمند، زاینده‌رود باصفا، صنایع‌دستی متنوع و گزهای خوشمزه آن می‌شناسند. این شهر دوست‌داشتنی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. یکی از مهم‌ترین و مشهورترین دیدنی‌های اصفهان، سی و سه پل به شمار می‌آید .
سی‌وسه‌ پل به‌عنوان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان شناخته می‌شود؛ به‌طوری که بسیاری از ما این شهر زیبا را با آن می‌شناسیم. اگرچه امروز با خشک شدن آب زاینده‌رود، سی‌ و سه‌ پل نیز دیگر حال و هوای گذشته را ندارد؛ ولی این پل همچنان به‌عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می‌شود .

سپهر
سپهر
9 ماه قبل

آب رودخانه را بازکردن ، ولی تا سی و سه پل نیومده بود فقط تا ناژون آب بود

trackback

[…] را به کاخ هشت بهشت، میدان شاه عباس( میدان نقش جهان ) ، 33 پل و منارجنبان و دیگر مکان های دیدنی در شهر اصفهان […]