باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان است که در آن بیش از ۴۰ نوع پرنده به صورت آزاد و در محیطی طبیعی و زیبا قرار دارند. این باغ در سال ۱۳۷5 با هدف حفاظت و نگهداری از پرندگان و همچنین آموزش و پرورش علاقه‌مندان به پرندگان تاسیس شده است.

در باغ پرندگان اصفهان فضایی صمیمی و دلنشین با وجود گونه‌های مختلف پرندگان وجود دارد و با دیدن این محیط طبیعی، شما می‌توانید از زیبایی‌های خلق شده توسط خداوند لذت ببرید.

باغ پرندگان اصفهان با مساحتی بیش از ۱۰ هکتار، در جنوب شهر اصفهان در داخل محوطه پارک ناژوان واقع شده است. این باغ به‌صورت دایره‌ای ساخته شده است و در آن چندین قسمت وجود دارد که هر قسمت به پرنده‌هایی اختصاص داده شده است. تمام پرنده‌هایی که در باغ پرندگان اصفهان قرار دارند، از نظر پزشکی مورد مراقبت قرار می‌گیرند و با رعایت شرایطی که برای هر گونه تعیین شده است، نگهداری می‌شوند.

در این باغ می‌توانید انواع پرندگان خانگی و وحشی از جمله عقاب، شاهین، شاه‌پر، سنجابی، قرقاول، فلامینگو، کبک، طوطی، انواع جغد و… را مشاهده کنید.

از دیگر جاذبه‌های باغ پرندگان اصفهان می‌توان به قلعه ی کمال‌آباد اشاره کرد که در نزدیکی این باغ واقع شده است و به دلیل معماری قدیمی و زیبای خود، مورد توجه گردشگران قرار دارد.

معرفی باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان در سال 1375 ساخته و آماده برای بازدید شد. آسمان باغ پرندگان اصفهان با توری پوشیده شده است که این تور روی16 ستون به ارتفاع 32 متر قرار گرفته است.  این باغ گردشگری زیبا مساحتی بالغ بر 55000 متر مربع را به خود اختصاص داده است.17000 متر مربع مساحت زیر توری و 40000 متر مربع مساحت توری را دارد.

در این باغ بیش از 130 پرنده نگهداری می شود که هر کدام در زیستگاه مخصوص به خود نگهداری می شوند.

چهار برکه در باغ پرندگان وجود دارد که محل زندگی پرندگانی چون اردک ها و غاز ها و قوها و …. است در قسمت مرکزی باغ برکه ی بزرگی قرار دارد که پرندگان زیادی را در خود جای داده است.

در فضای باغ پرندگان اصفهان پرندگانی چون طاووس و کبک و… میتوانند آزادانه به این طرف و آن طرف بروند و این زیبایی محیط را صد چندان می کند .

قسمت های مختلف باغ پرندگان اصفهان

برکه باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان چهار برکه برای زندگی پرندگانی چون اردک ها و غازها و قوها و…. می باشد.

صخره های باغی باغ پرندگان اصفهان

در محیط باغ پرندگان صخره های باغی ساخته شده است که محلی برای زیست کبک ها می باشد.

قفس های شیشه ای باغ پرندگان اصفهان

در محیط باغ قفس های شیشه ای دیده می شود و این قفس ها برای نگهداری آن دسته از پرندگانی است که شرایط اقلیمی خاص خود را دارند ، مپلا باید برایشان شوفاژ و یا کولر و یا تهویه در نظر گرفت تاشرایط آب و هوایی زیستن برایشان فراهم شود و بتوانند سالم و بدون مشکل زندگی کنند.

قفس های آهنی باغ پرندگان اصفهان

قفس های آهنی هم برای حیوانات شکاری است چرا که در صورت آزاد بودن به شکار حیوانات آزاد باغ میپردازند. برای این پرندگان مناطق صخره ای کوهستانی در نظر گرفته شده تا شرایط زیستی پرنده به نسبتی مهیا باشد.

محیط باغ پرندگان محیط به صورت باغ با درختان بلند و سرکشیده و برکه و جویبار وچمن می باشد. در این باغ تفریحی آلاچیق ها و صندلی هایی برای استراحت بازدیدکننده ها تعبیه شده است. این محیط برای گردش و گذران وقت فراغت و به وجد آمدن روحیه توصیه می شود.

واحدهای تحقیقاتی باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان واحد های تخصصی آموزشی و علمی و تحقیقاتی وجود دارد :

واحد تکثیر باغ پرندگان اصفهان

واحد تکثیر در جهت تخم گذاری و جوجه گذاری پرندگان می باشد که مسئول رسیدگی و نگهداری از جوجه های به وجود آمده می باشد و جوجه های را تا سن رسیدن برای رهاسازی در باغ آماده و نگهداری می کند.

واحد تغذیه باغ پرندگان اصفهان

به دلیل گوناگونی پرندگان در باغ پرنده ها ، نیاز های غذایی متفاوتی در این گونه ها وجود دارد از جمله اینکه برخی میوه خوارند، برخی گوشت خوار ، برخی دانه خوار و برخی هم همه چیز خوار

واحد تغذیه برای تامین مواد غذایی برای انواع مختلف پرندگان موجود در باغ است.

واحد کیلینیک و بهداشت باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان در صورتی که پرنده ای مسدوم و یا بیمار شود به واحد کیلینیک و بهداشت آورده می شود و برای بهبودش تلاش لازم صورت می گیرد.

 همچنین واکسیناسیون ماهانه پرندگان هم در این واحد بهداشتی انجام می شود.

واحد قرنطینه باغ پرندگان اصفهان

پرندگانی که تازه ورود به مجموعه هستند باید در این واحد قرنطینه شوند و سلامت آنها کاملا چک شود و سپس بعد از 14 روز در صورت سالم بودن به مجموعه اضافه گردند.

واحد تاکسیدرمی باغ پرندگان اصفهان

تاکسیدرمی به معنای فن نگهداری طولانی مدت پیکر جانوران است. که این شیوه به طور کاملا هوشمندانه و علمی انجام می شود.

مسیر رسیدن به باغ پرنده های اصفهان

باغ پرنده های اصفهان در 7 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد که برای رسیدن به این مکان گردشگری در اصفهان توصیه می‌شود از ماشین شخصی یا تاکسی‌های خطی استفاده کنید، زیرا این روش‌ها نسبت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی راحت‌تر و سریع‌تر می باشند.

در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی، باید از ایستگاه مربوطه پیاده‌روی به مدت حدود ۱۵ دقیقه را انجام دهید، اخاطر نشان می شود که پیاده‌روی در این مسیر بسیار لذت‌بخش است و به‌دلیل قرار گرفتن در جاده سلامت و پارک ناژوان به‌هیچ‌وجه برای شما خسته‌کننده نخواهد بود.

ساعات بازدید از باغ پرنده های اصفهان

باغ پرندگان اصفهان دارای محیطی زیبا و آرام برای تفریح و گردش است که همه ساله با استقبال عده‌ی زیادی از مردم و گردشگران رو به رو است . در تمامی روزهای هفته می توانید برای بازدید به باغ پرنده ها مراجعه بفرمایید که بسته به نیمه اول و دوم سال ساعات بازدید متفاوت خواهد بود. در نیمه اول سال ساعت بازدید 8 تا 19 و در نیمه دوم ساعت بازدید  9 تا 5 می باشد.

4.7/5 - (7 امتیاز)

نوشته‌های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] تله سیژ میدان سهره وردی است و ایستگاه پایانی آن باغ پرندگان است. پیمایش این مسیر 1925 متری 35 دقیقه طول […]

Mohammad Fesharaki
Mohammad Fesharaki
9 ماه قبل

یادم میاد فروردین ماه بود که همراه داداشم رفته بودیم که به آکواریوم اصفهان واقع در ناژوان. وقتی رسیدیم، اونجا شدیدا شلوغ بود و نمیدونستیم که دقیق چکار بکنیم? نهایتا تصمیم گرفتیم به باغ پرندگان برویم. واقعا تصمیم خوبی بود در اون لحظه?? و لحظات فوق العاده عالی بود? حتما پیشنهاد میکنم که بروید همراه با خانواده و البته حتما عکاسی هم بکنید که واقعا خاطره میشه?

محمد طالبی
محمد طالبی
9 ماه قبل

در دهه 70 خورشیدی بود که اصفهان با تلاش‌های مسئولان شهرداری، صاحب باغی پر از پرنده شد. این جاذبه از ابتدای افتتاح در مرداد 1375 جایش را در دل مردم باز کرد و مورد استقبال بسیاری از ساکنان و مهمانان شهر قرار گرفت. این باغ با مساحت 55000 متر مربع در مجموعه ناژوان و در حدود ۴ کیلومتری غرب پل وحید احداث شد چرا که این مکان ویژگی‌های زیر را داشت:

به‌دلیل قرارگیری در حاشیه زاینده رود، شرایط آب‌و‌هوایی مناسبی برای پرندگان داشت چرا که بیشتر پرندگان توانایی زیست در شرایط گرم‌وخشک اصفهان را ندارند.

این مکان از مرکز شهر فاصله زیادی ندارد و دسترسی به آن راحت است.

باغ پرندگان اصفهان تاسیس شد تا فرصتی برای شناسایی و معرفی پرندگان دور از دسترس و یا کمیاب فراهم شود و بازدیدکنندگان از تماشای این مخلوقات زیبای خداوند لذت ببرند. این باغ محلی برای پژوهش‌های محققان نیز به شمار می‌رود و آن‌ها هم می‌توانند از امکانات این مکان به‌خوبی استفاده کنند. این مجموعه بخشی از پارک جنگلی ناژوان است و از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه محسوب می‌شود

ایمانی
ایمانی
9 ماه قبل

باغ زیباو دلنشینی هست…خب بنظرم طاوس ها تولید ومثل زیادی کردن از ابتدا تا انتها پر شده از طاوس که سروصدای زیادی دارند بر خلاف زیبایی که دارند صدای آنها مثل صدای بلند گربه هست ..که وقتی همگی صدا میکنند دیگه خودتون تجسم کنید تا چند کیلومتری متوجه صدا میشوید….
در کل جای جذابی هست مخصوصا فلامینگو ها
ارزش رفتن داره قیمت بلیط در فروردین 1402 هم نفری 30000تومانبود.برای یکبار رفتن ارزشش داره..

معظمی
معظمی
9 ماه قبل

سال های پیش زیباتر بود.
تعداد طاووس ها خیلی زیاد بود که دیگه انقدر جلوی چشم هستن زیبایی این پرنده رو کم میکنه.
مسیر پیاده روی ار پارکینگ تا ورودی باغ با بچه کوچک یکم زیاده مخصوصا اگر تو گرمای ظهر بخواهید برید.
آبنما داخل باغ هم خاموش بود.
یه تله سیژ هم کنار پارک بود که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ خاموش بود.
مکان توریستی که تعطیلی نباید داشته باشه بین روز

موسوی
موسوی
9 ماه قبل

یک محل جالب ولی نه خیلی زیبا، پرندگان متعددی در محل نگهداری می‌شوند ولی فراوانی طاووس و انواع غاز و مرغابی خیلی بیشتر هست. مجموعه ی خوبی تدارک دیده شده و به خصوص برای بچه ها خیلی جذابه.