کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو

یکی از بناهای ارزشمند و دیدنی در میدان نقش جهان اصفهان ، کاخ عالی قاپو است که از نمونه بناهای تاریخی زمان صفوی به حساب می آید. کاخ عالی قاپو معماری برجسته و ویژه ای دارد که توسط معماران به نام ایرانی انجام شده است.

عالی قاپو کاخی از زمان صفویه است ، این عمارت دیدنی 1800 متر مربع است و تنها 48 متر ارتفاع دارد و در 6 طبقه می باشد که با پلکانی مارپیچ طبقات این عمارت به همدیگر متصل شده اند. آخرین طبقه ی کاخ، اتاق موسیقی یا صوت نام دارد. روی دیوار های این عمارت نقاشی گل ها و حیوانات و پرندگان است که توسط هنرمند نقاش، رضا عباسی نقش بسته است.

کاخ عالی قاپو دارای بخش هایی از جمله تالار های مجلل، تالار موسیقی و سر در ورودی کاخ می باشد.

کاخ عالی قاپو در مقابل مسجد شیخ لطف الله و در سمت غربی میدان نقش جهان قرار دارد. در گذشته کاخ عالی قاپو به قصر دولتخانه و نیز دولتخانه مبارک نقش جهان مشهور بود.

کاخ عالی قاپو، یکی از بناهای تاریخی و معماری مهم شهر اصفهان است که در دوران صفویه به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد. طراح اصلی این کاخ، مهرعلی بک معروف به حاج باقر، معمار بزرگ دوران صفویه بود.

طراحی کاخ عالی قاپو به دلیل ترکیب بین سبک‌های معماری ایرانی و غربی، نمونه‌ای از ترکیب هنری و معماری در این دوران است. این کاخ با پرداختن به جزئیات و اصالت، به یادگاری زیبایی‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان رسیده است.

شاه عباس اول صفوی این عمارت را ساخت تا شکوه و جلال حکومتش را به همگان نشان دهد. ستون های عمارت عالی قاپو تماما از جنس چوب است.

تاریخچه کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو، یکی از بناهای تاریخی و معماری مهم شهر اصفهان است که در میدان شاه واقع شده و از دوران صفویه به عنوان سکونتگاه پادشاهان و امور سلطنتی استفاده می‌شده است.

کاخ عالی قاپو در سال 973 تا 977 هجری قمری به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد. بر اساس یافته هایی کاخ عالی قاپو روی بقایای کاخی مربوط به دوران تیموریان مربوط به سال 1000 تا 1006هجری قمری بوده ساخته شده است و در هر دوران بخشی به آن اضافه شده است. کاخ عالی قاپو در طی سالهای 973 تا 977 هجری قمری دولتخانه صفویان بوده است.

آثارگچبری و طرح های مینیاتوری موجود در عالی قاپو توسط هنرگر مشهور رضا عباسی انجام شده است که شما میتوانید با رفتن به اتاق موسیقی این نقش ها را نظاره گر باشید.

حاج باقر در زمان حکومت شاه عباس بزرگ و فرزندانش، به عنوان مهندسی معمار و مشاور معماری به خدمت گرفته شده بود و در طول دوران فعالیت خود نه تنها برخی از بناهای مهم شهر اصفهان، بلکه بسیاری از ساختمان‌های مذهبی و مدنی در سراسر ایران را طراحی و ساخته است. به عنوان مثال، او به منظور طراحی کاخ چهل ستون در استان خوزستان و کاخ نیاوران در تهران، به خدمت شاه عباس بزرگ بوده است.

عالی قاپو در پی تغییر سلسله ها مورد بی مهری هایی قرار گرفته که از این سلاطین میتوان به ظل السلطان شاهزاده قاجاری حاکم وقت اصفهان اشاره کرداو 34 سال حاکم اصفهان بود و برای اثبات قدرتش اقدامات مخربی انجام میداد که یکی از اقدامات تخریب بناهای ساخته شده در دوران صفویان بوده است. ظل السلطان تمامی آینه کاری های ستون های کاخ عالی قاپو را تخریب کرد و تمامی نقاشی ها و نقوش نقش بسته در دیواره های این عمارت دیدنی به وسیله گچ تخریب گشت. تا سال 1340 این کاخ مکانی برای پخت نذری شده بود که دود حاصل از آتش، تمامی نقوش این کاخ را سیاه نموده و از بین برده بود.

آستانه ورودی کاخ عالی قاپو ساخته شده با سنگ مرمر است که در اصل درگاهی برای ورود عابران بوده که بدون اجازه شرفیاب حضور شاه می شدند.

ساعات بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان

امکان بازدید از کاخ عالی قاپو همه روزه از ساعت9 صبح لغایت 4.5 عصر مقدور است.

آدرس کاخ عالی قاپو اصفهان

برای اینکه به بازدید از کاخ عالی قاپو بروید باید وارد میدان نقش جان یا همان میدان شاه بشوید که برای ورود به میدان نقش جهان می توانید از خیابان حافظ و یا از سمت خیابان سپه وارد شوید که در هر دو رف ورودی هم پارکینگ مناسب برای خودروی شخصی وجود دارد.

اگر اتوبوس یا مترو را هم برای خود در نظر داشته باشید لازم به ذکر است که تا دروازه دولت یا همان میدان امام حسین مترو و اتوبوس وجود دارد که بعد از آن می توانید پیاده وارد خیابان سپه شوید و مستقیم به سمت میدان نقش جهان را در پی بگیرید. انتهای خیابان سپه منتهی به میدان نقش جهان خواهد شد. خیابان سپه بازار کفش و کیف اصفهان است که شما می توانید از دیدن کفش های چرم و اسپرت  و همچنین انواع کیف لذت ببرید.

در انتهای خیابان سپه دروازه های ورودی میدان نقش جهان را می بینید که چقدر بلند و زیبا هستند. در میدان بنایی با ایوان زیبایش شما را مجذوب خود می کند که این بنا همان کاخ عالی قاپو است.

کاخ عالی قاپو، به عنوان یکی از بناهای تاریخی و معماری مهم شهر اصفهان، هر ساله بسیاری از بازدیدکنندگان و گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. در داخل کاخ، نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود که باستان‌شناسان، هنرمندان و محققان مربوط به شهر و فرهنگ ایران در آن‌ها شرکت می‌کنند.

4.7/5 - (7 امتیاز)

نوشته‌های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] اصل تطابق در میدان نقش جهان است. این مسجد روبه روی کاخ عالی قاپو است از این رو امکان جای گذاری و ساخت حیاط یا صحنی رو به […]

rahpanel
rahpanel
6 ماه قبل

زیبا